Yhdysvaltojen Israelin Iraniin kohdistama sodankäynti on syössyt maailman uuteen fossiilienergiakriisiin. Öljyn ja maakaasun hinnat ovat singonneet ylös, ja lasku lankeaa juuri niille, jotka eivät ole ajoissa irrottautuneet fossiiliriippuvuudestaan.
Tavallinen helsinkiläinen tuntee kriisin konkreettisesti bensapumpulla ja lämmityslaskussa. Samaan aikaan fossiilivarantojen päällä istuvat autoritaariset johtajat keräävät mittavia voittoja. Kriisi muistuttaa, että riippuvuus fossiilisesta energiasta ei ole pelkästään ympäristökysymys. Se on huoltovarmuuskysymys.
Helsinki on tehnyt oikeita ratkaisuja. Hiilivoimalat on suljettu, ja siirtymää uusiutuvaan energiaan on johdonmukaisesti edistetty. Nämä päätökset suojaavat nyt kaupunkilaisia pahimmalta.
Mutta liikenteessä tilanne on toinen. Helsinkiläisten arki on edelleen pitkälti fossiilisten polttoaineiden varassa, ja tähän kaupunginvaltuuston on tartuttava. Tehokkaimmat keinot liikenteen päästövähennyksiin ovat meidän käsissämme: joukkoliikenteeseen perustuva liikkuminen sekä kävelyn ja pyöräilyn edellytysten parantaminen.
Kaupunkistrategiassa tiukensimme päästövähennystavoitteita. Nyt uudessa ilmasto-ohjelmassa on oltava riittävät keinot, joilla myös liikenteen päästövähennystavoitteet saavutetaan.
Epävarmassa maailmantilanteessa riippuvuus fossiilisesta energiasta on luonut suomalaisten arkeen ennakoimattomuutta. On jo aika vauhdittaa kestävän liikenteen ja vihreän siirtymän investointeja energiaitsenäisyyden turvaamiseksi.