Helsinki on aikeissa useiden muiden eurooppalaisten kaupunkien esimerkkiä seuraten kieltää fossiilimainonnan! Äänestimme asiasta 19.5.2026 kaupunkiympäristölautakunnassa ja esitykseni siitä, että otamme selkeän kannan kiellon puolesta voitti 8-5, vain kokoomuksen vastustaessa!
Fossiilisten polttoaineiden mainonnan kieltäminen tullaan tekemään osana seuraavan Helsingin kaupungin yleisten alueiden ulkomainossopimuksen valmistelua ja vaadimme myös, että Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoimat ulkomainossopimukset tulee huomioida valmistelussa. Lisäksi esityksestämme selvitetään myös mahdollisuutta rajoittaa lihatuotteiden mainontaa lihan merkittävien kielteisten luonto- ja ilmastovaikutusten vuoksi.
Vihreiden Isaac Jyväsjärven ja 27 valtuutetun allekirjoittama aloite fossiilimainonnan kieltämiseksi tulee vielä kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi, mutta puolueiden enemmistö vaikuttaa olevan kiellon puolella!
Valtaosa maailman energiankulutuksesta tuotetaan edelleen fossiilisilla polttoaineilla, vaikka fossiilisiin perustuva energiajärjestelmä on ilmastonmuutoksen merkittävin aiheuttaja. Mainonta ylläpitää fossiilisten tuotteiden houkuttelevuutta ja hidastaa siirtymää kestäviin ratkaisuihin.
Useissa eurooppalaisissa kaupungeissa on jo tehty päätöksiä fossiilimainonnan rajoittamisesta:
– Tukholmassa fossiilimainonta kielletään kesästä 2026 alkaen kaikissa kaupungin mainospaikoissa. Kielto koskee myös sponsorointia, ja sen piiriin sisällytetään muun muassa lentomatkailu ja fossiiliautot.
– Göteborgin seudulla joukkoliikenneyhtiö Västtrafik on jo aiemmin poistanut fossiilimainokset busseista, raitiovaunuista ja pysäkeiltään.
– Haagissa tuli vuonna 2025 voimaan maailman ensimmäinen lainvoimainen fossiilimainontakielto, joka kattaa bensiiniin, lentoliikenteeseen ja risteilyihin liittyvän mainonnan.
Yli 50 eurooppalaista kaupunkia on jo rajoittanut tai rajoittamassa fossiilimainonnan edellytyksiä, ja Espanja suunnittelee kansallista fossiilimainonnan kieltoa. Tiettävästi muissa suomalaisissa kaupungeissa ei ole vielä kielletty fossiilimainontaa, joten Helsinki toimii nyt edelläkävijänä!