On todella harmillista, miten luonto- ja metsäalueet nähdään liian usein edelleen loputtomana kaatopaikkana ja helppona kohteena sijoittaa ihmistoiminnan jätteitä. Keskuspuisto on helsinkiläisille todella tärkeä virkistysalue ja sitä ei ole varaa nakertaa. Ei ole mitään järkeä kieltää lumen kaataminen mereen ja sitten läjittää lunta keskelle helsinkiläisten rakkainta ja arvokkainta virkistys- ja luontoaluetta.
Käsittelemme tänään kaupunkiympäristölautakunnassa Maunulan majan läheisyyteen kaavailtua lumensäiltyspaikkaa, jonka alta kaatuisi lähes 200 puuta. Keskuspuistoon kaavailtu lumensäilytyspaikka kertoo siitä, kuinka haastavassa tilanteessa Helsinki on lumenhallinnan kanssa, kun Orpon hallitus on lailla kieltänyt lumenkaadon mereen. Suurin ympäristöhaitta lumenkäsittelyssä on paikallinen roskaantuminen ja autojen renkaista lumen sekaan irtoavat mikromuovit, joita torjuttaisiin parhaiten vähentämällä autoilua ja lisäämällä kestäviä kulkumuotoja. Lunta voisi nykyistä enemmän myös säilyttää talvisin parkkipaikoilla luontoalueiden sijaan.

Ilmakuva Metsälän lumenvastaanottopaikasta.