Ilmastokestävä liikenne – ratikoita, pyöräväyliä ja kävelykeskustoja

Kuvaaja: Salla Merikukka

Viidennes Helsingin päästöistä tulee liikenteestä. Vaalikoneissa olemme saaneet vastata kysymyksiin, jotka typistävät kestävän liikkumisen kysymykseksi autoilun vastustamisesta. Keskustan elinvoimaisuuden ja autoilun yhteydestä on myös käyty vilkasta keskustelua, vaikka vain 11-13 % keskustan kauppojen asiakkaista saapuu autolla.

Tosiasiassa ihmiset liikkuvat niillä liikkumismuodoilla, joista tehdään heille helppoja ja mukavia. Suurin ongelma on pitkään ollut se, että olemme yli puoli vuosisataa rakentaneet kaupunkiamme pitkälti autoilun varaan, kun muut liikkumismuodot ovat jääneet paitsioon. Ilmastokestävässä liikenteessä ei ole kyse minkään yksittäisen liikkumismuodon vastustamisesta, vaan liikennejärjestelmän suunnittelusta kokonaisuutena mahdollisimman kestäväksi niin ilmaston kuin ihmisten kannalta. Se tarkoittaa muutosta autokaupungista raide- ja pyöräilykaupungiksi. Se tarkoittaa 15 -minuutin kaupunkia, josta palvelut löytyvät lyhyen kävely- tai pyöräilymatkan päästä.

Kestävän liikennejärjestelmän tekijöitä ovat:
– hyvä kävely-ympäristö
– tiivis kaupunkirakenne
– houkutteleva julkinen liikenne
– rajoituksia autoilulle

Moni ehdokas ja puolue puhuu mielellään julkisen liikenteen tukemisesta, mutta kannattaa samaan aikaan kalliiden autotunneleiden rakentamista, vastustaa ruuhkamaksujen käyttöön ottamista tai kävelykeskustan laajentamista. Totuus on kuitenkin se, ettei liikenteen kalliita ja vaikeita päästövähennyksiä saada aikaiseksi pelkästään tukemalla julkista liikennettä, vaan tarvitaan niin tiiviiseen kaupunkirakenteeseen ohjaavaa kaupunkisuunnittelua kuin autoilua rajoittavia toimia. Kun ei-välttämättömät automatkat korvataan kestävillä liikkumismuodoilla, jää enemmän tilaa välttämättömille automatkoille.

Vaalikoneissa olemme myös saaneet vastata kysymyksiin maksuttomasta joukkoliikenteestä. Helsingin seudun joukkoliikenteen talous on tällä hetkellä koronan takia niin heikoissa kantimissa, että lipunhintojen pitäminen edes nykytasolla tulee vaatimaan jäsenkunnilta lisäpanostuksia. Nämä lisäpanostukset on ehdottomasti tehtävä. Rahaa joukkoliikenteen tukemiseen voisi kerätä ruuhkamaksuilla.

Olen myös sitoutunut Helsingin polkupyöräilijöiden kuntavaaliteeseihin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.